دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
پرسشنامه فرسودگی شغلی- سنجش کلی
فرسودگی شغلی پدیده ای است که در مشاغل گوناگونی که با مردم در ارتباط هستند، اتفاق می افتد. مزلاچ(1993) فرسودگی را به عنوان نشانه های روانشناختی خستگی عاطفی ، بدبینی و کاهش دستاورد های شخصی کارمندانی که با دیگر مردم ارتباط دارند و کار می کنند، تعریف می کند. خستگی عاطفی به احساساتی اطلاق می شود که از لحاظ هیجانی گسترش یافته و منابع هیجانی فرد را کاهش میدهد. بدبینی شامل نگرش منفی ، بی تفاوت یا بشدت بی طرفانه نسبت به دیگران می باشد. سرانجام کاهش دستاورد های شخصی- سومین عامل- که به کاهش احساس شایستگی و کسب موفقیت در محل کار اطلاق می شود. مزلاچ و جکسون (1986)، پرسشنامه فرسودگی مزلاچ (MBI) را که شامل سه عامل می باشد، جهت ارزیابی فرسودگی در مشاغل انسانی تهیه کرده اند(MBI-HSS برای سنجش خدمات انسانی). MBI-HSS ابزار رایجی است که برای ارزیابی فرسودگی شغلی استفاده می شود. متاسفانه این پرسشنامه به حرفه هایی که با دیگر مردم در ارتباط است و بخش عمده ای از وظایف آن را شامل می شود، محدود شده است . بیشتر آیتم های MBI-HSS به طور آشکار به ارتباط با ارباب رجوع می پردازد و اجرای آن در زمینه های مشاغل غیر قراردادی نامناسب می باشد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش - نسخه دانشجویان
روش نمره گذاری و تفسیر
این پرسشنامه از از مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش یا مزلاچ توسط رستمی، عابدی و همکاران (1390) استخراج گردیده است.
روایی و پایایی
در پژوهش رستمی و همکاران (1390) روایی همگرا و واگرای پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (با پرسشنامه افسردگی دانشجویان و مقیاس علاقه به رشته) قابل قبول بدست آمد که در جدول زیر ارائه شده اند:
بعد |
روایی واگرا |
روایی همگرا |
خستگی عاطفی |
21/0- |
74/0 |
شک و بدبینی |
53/0- |
50/0 |
خودکارآمدی تحصیلی |
32/0- |
50/0 |
منبع: رستمی، زینب، عابدی، محمدرضا، بی شوفلی، ویلمار، (1390)، هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. رویکردهای آموزشی نوین، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال ششم، شناره 1، شماره پیاپی 13.
- Maslach, C., Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99113.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز (MCQ-30)
این مقیاس خود گزارشی 30 سوالی، که توسط ولز در سال 1997 ساخته شده، باورهای افراد را درباره تفکرشان مورد سنجش قرار میدهد. پاسخ¬ها بر اساس مقیاس چهار درجه¬ای لیکرت (1: مخالفم، 2: کمی موافقم، 3: نسبتا موافقم، 4: کاملا موافقم) محاسبه می¬شوند. پرسشنامه مذکور دارای 5 خرده مقیاس است که سوالهای 28، 23، 19، 10، 7، 1، باورهای مثبت درباره نگرانی، سوالهای 21، 15، 11، 9، 4، 2 باورهای منفی درباره کنترل¬پذیری افکار و خطرات مربوط به نگرانی، سوالهای 29، 26، 24، 17، 14، 8، عدم اطمینان شناختی، سوالهای 27، 25، 22، 20، 13، 6، نیاز به کنترل افکار و سوالهای 30، 18، 16، 12، 5، 3 فرایندهای فراشناختی خودآگاهی شناختی را ارزیابی می¬کنند. ولز، کاترایت- هاتون (2004) برای پایایی این مقیاس دامنه ضریب آلفای کرونباخ را برای مقیاس کل و خرده مقیاس ها از 93/0 تا 76/0 و پایایی بازآزمایی را 75/0 و برای خرده مقیاسها 87/0 تا 59/0 گزارش کرده¬اند. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس در نمونه¬¬ی ایرانی 91/0 گزارش شده است و برای خرده مقیاسهای کنترل ناپذیری، باورهای مثبت، وقوف شناختی، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار به ترتیب در نمونه ایرانی 87/0، 86/0، 81/0، 80/0 و 71/0 گزارش شده¬است (شیرین زاده، 1385).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه فاصله اجتماعی بوگاردوس
مشخصات « پرسشنامه فاصله اجتماعی بوگاردوس »
می خواهیم واکنش شما در برابر موقعیت های مختلفی که ممکن است در روابط شما با خارجیان اتفاق بیفتد بدانیم. مثلا، ممکن است یک دانمارکی را به عنوان جهانگرد در کشور خود بپذیرید. شما باید نظر خود را درباره یک دانمارکی، به عنوان فردی که معرف ملت خود است اظهار کنید، نباید یک دانمارکی شناخته شده را در نظر بگیرید و همچنین نباید بر اساس افرادی که خیلی خوب یا خیلی بد هستند، قضاوت کنید. پس از آن که آزمودنی دستورالعمل را فهمید، آزماینده، در مورد هر ملیت، سری سوالات (جهانگرد، مهاجر، و ...) را با همان نظمی که در جدول آمده است می پرسد و هر بار که پاسخ مثبت می شنود در ستون مربوط به آن علامت × می گذارد. نظرخواهی بدین صورت انجام می گیرد که پژوهشگر اوراق را بین کارکنان توزیع می کند و از آنها می خواهد تا هر یک از ملیتها را در نظر بگیرند و جدول را پر کنند. او باید یادآوری کند که آزمودنی ها نباید، پیش از پاسخ دادن به یک سوال، به سوال بعدی بپردازند. حتی ممکن است خود پژوهشگر اسامی ملیت ها را به تدریج بخواند و از آزمودنی ها بخواهد که به انها پاسخ دهند.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه عوامل مؤثر در گرایش به اعتیاد
روش نمره گذاری و تفسیر
این پرسشنامه دارای 18 سوال بوده و هدف آن بررسی عوامل موثر در گرایش به اعتیار از ابعاد مختلف (عوامل فردی، عوامل خانوادگی و محیطی، عوامل اجتماعی) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
گزینه |
کاملا مخالفم |
مخالفم |
نظری ندارم |
موافقم |
کاملا موافقم |
امتیاز |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
پرسشنامه فوق دارای سه بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد |
سوالات مربوطه |
عوامل فردی |
6-1 |
عوامل خانوادگی و محیطی |
12-7 |
عوامل اجتماعی |
18-13 |
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید. هر چه امتیاز یک بعد بالاتر باشد، بیانگر نقش موثرتر آن بعد در گرایش به اعتیاد است و برعکس.
روایی و پایایی
در پایان نامه نقشی (1392) جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سئوالات، پرسشنامه در بین تعدادی از اساتید روانشناسی و جامعه شناسی توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده، پرسشنامه در نمونه آماری توزیع شد.
همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (0) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (1+) به معنای پایائی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود